نمایش بی کلام، از متن تا اجرا
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده حامد شفیع خواه
- استاد راهنما مسعود دلخواه سیمین امیریان
- سال انتشار 1390
چکیده
در طول این پژوهش به بررسی نمایش بی کلام پرداخته ام. در دوره کارشناسی با موضوع بازیگری بی کلام پایان نامه خود را ارائه دادم و در کارشناسی ارشد تلاشم این بود تا از زاویه کارگزدانی و نمایشنامه نویسی نیز این گونه خاص نمایشی را بررسی کنم. در ابتدا به تاریخچه این هنر پرداختم. این گونه نمایشی را میتوان هم سن با عمر بشر دانست. از آنجایی که برای آئین ها و ایجاد ارتباط بشر بدون زبان مجبور به انجام حرکاتی خاص داشت کم کم این حرکات اشکال مشخصی به خود گرفت و آئین های نمایشی را منجر شد. این هنر در آسیا و اروپا اشکال مختفل و گوناگونی داشته است. در فصل اول انواع گوناگون این نوع نمایش در کشورهای مختلف را بررسی کردم. در فصل بعدی به شیوه های مدرن تر این هنر پرداختم و روشهایی برای نگارش این گونه نمایش یافتم. یکی از مشکلات عمده نمایش بی کلام همیشه نبود یک نمایشنامه مشخص بوده. در این فصل تمامی کلماتی را که امکان به تصویر درآمدن را ندارند مشخص نمودم. در فصل بعدی به کارگردانی این هنر پرداختم و ابزاری مهم به نام حرکت را مورد بررسی قرار دادم. حرکت در این شیوه نمایش تاثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت اجرا دارد. در مرحله بعدی امکانات دیگر کارگردان یعنی موسیقی و لباس و صحنه و آکساسوار را مورد توجه قرار دادم. نتایج این بررسی این بود که حرکت و ژست ابزار اصلی کارگردان است. تفاوت کارگردانی نمایش بی کلام با گونه های با کلام را می توان در استمرار استفاده از حرکات دانست. در زمینه نمایشنامه نویسی نیز تفاوت در این است که از تملق گویی و پر طمطراق حرف زدن باید به دور بود.
منابع مشابه
از بداهه پردازی تا اجرا
چکیده از بداه هپردازی، در هنرهای اجرایی مانند تئاتر و موسیقی و رقص به شیوه های گوناگونی استفاده می شود. در تئاتر، بداهه پردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامه ای مکتوب و در سال های اخیر نیز به عنوان عنصر برانگیزانندة خودجوشی و خلاقیت همزمان بازیگران و تماشاگران به کار می رود. اما گروه های تئاتر می توانند از طریق بداهه پردازی به اجرا برسند. این گروه ها با استفاده از بداهه پردا...
متن کاملاز متن تا معنا
معناشناسى و تفسیر اجتهادى قرآن کریم از کجا آغاز مى شود و چه فرایندى را طى مى کند؟ این مقال در پاسخ به این پرسش بر آن است که شناخت هسته هاى اولیه معنا از واژگان جستجو مى شود که موجِد متن آنها را گزینش نموده و پیام خود را در ترکیب ساختارى عبارات ویژه جاى داده است. ملاحظه ویژگى هاى ادبى، دلالى و سیاق ترکیبى جمله، مرحله اى دیگر است. نگاه پیوستارى به متن قرآن و نیز سنت معصوم(علیه السلام)، همچنین نظر ...
متن کاملساختار تئاتر تلویزیونی از شکل گیری در متن تا اجرا
از شروع صنعت سینما وتلویزیون، در کشورهای صاحب سنت تئاتر صحنه ای، اقتباس نمایشنامه های صحنه ای و تبدیل آنها به نمایشنامه تلویزیونی و سینمایی امری بدیهی تلقی می شده است. این امر سبب گردیده که ساختار این آثار منطبق با این رسانه ها بوده و کیفیت لازم را برای تاثیر بر مخاطبان وجذب آنها داشته باشند. فیلم های درخشانی که در سالهای گذشته و اخیر در سالن های سینما به نمایش گذاشته شده اند و همچنین آثاری که ...
15 صفحه اولنظریه احوال از کلام تا فلسفه
نظریه حال نخستین بار به صورت رسمی توسط متکلم معتزلی، ابو هاشم جبایی مطرح شده است. این بحث که ناظر به مسئله صفات باری تعالی بوده، در مواجهه با محذور شرک ارائه گردیده. اما بسیاری از متکلمان و فیلسوفان، این نظریه را مردود شمرده اند. ظاهر کلام فیلسوفان نشانگر آن است که آنها بین نظریه حال و نظریه ثابت نوعی ترادف دیده اند و لذا نقد نظریه حال در سیاق استغراب از نظریه ثابت و تهاجم به مؤلفینش دیده می ش...
متن کاملاز بداهه پردازی تا اجرا
چکیده از بداه هپردازی، در هنرهای اجرایی مانند تئاتر و موسیقی و رقص به شیوه های گوناگونی استفاده می شود. در تئاتر، بداهه پردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامه ای مکتوب و در سال های اخیر نیز به عنوان عنصر برانگیزانندة خودجوشی و خلاقیت همزمان بازیگران و تماشاگران به کار می رود. اما گروه های تئاتر می توانند از طریق بداهه پردازی به اجرا برسند. این گروه ها با استفاده از بداهه پردا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023